IB (International Baccalaureate/Uluslar arası Bakalorya) Diploma Programı (IBDP)

  • İsviçre merkezli bir programdır. IB  kuruluşu tarafından anlaşmalı kuruluşlarla yürürütülür.
  • Dünya önde gelen üniversiteleri tarafından tanınan, uygulanan ve geçerliliği olan bir programdır. Öğrencilerin entelektüel, sosyal, duygusal ve fiziksel  esenliğine hitap eder ve dünya çapındaki üniversiteler tarafından saygı duyulur. 
  • Ayrı bir müfredat program, müfredat ve eğitim sistemidir.
  • 4 türü vardır : Primary Years Program (3-12 yaş);  Middle Years Program (11-16 yaş); Carrier Related Program (Mesleki Formasyon için, 16-19 yaş) ; Diploma Programme (16-19 yaş)
  • IB, öğrencilerin liseden mezun olurken alacağı diplomanın yanında ayrıca bir (IB) diploma sunar.
  • IBD Öğrencilerin başvurularında önemli bir kriterdir.
  • IBDP, bilgi birikimi, analitik ve eleştirel düşünce, zaman yönetimi gibi yetileri geliştirmeyi hedefler. Belirli konularda ileri düzey derslerden meydana gelir.
  • IBDP müfredatı öğrencilere  lisenin son iki yılı 11. Ve 12. Sınıfta sunulur.  Öğrencilere hedefleri, yetkinlikleri ve ilgi alanlarına göre ders seçme opsiyonları sunar.
  • IB dersleri  Standart Level  ve High Level olarak ikiye ayrılır. Her öğrenci  en az üç dersi  yüksek gerisini standart düzeyde alır.
  • Öğrenciler 2 yıl içinde 6 ayrı ders (üçü zorunlu: Extended essay, theory of knowledge ve creativity activity service/Genişletilmiş Makale, Bilgi Teorisi, Yaratıcılık-Etkinlik-Hizmet  ) 6 konu grubunda  (Dil ve Edebiyat Çalışmaları, Dil Edinimi, Bireyler ve Toplumlar, Bilimler, Matematik, Sanat) ders alarak IB diploma almaya hak kazanır.
  • Programda her ders 1-7 puan aralığında  değerlendirilir. Resmi skordan önce öğrenciler okullarında beklenen skorlarını elde edebilirler. Üniversite başvurularında bazı okullar beklenen skorlar üzerinden resmi skordan çok uzak olmaması kaydıyla şartlı kabul verebilirler.
  • Programda sınavlara girmenin yanı sıra ödevler, raporlar, sanat eserleri hazırlanması gerekebilir.
  • Programın resmi web sitesi: https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/

Yazının devamı IB resmi sitesinden Türkçe çeviri olarak alıntılanmıştır:

Değerlendirme ve Sınavlar Hakkında Detaylar:

DP değerlendirme prosedürleri, öğrencilerin bu hedefleri gerçekleştirmede ileri akademik becerilerde ne ölçüde ustalaştığını ölçer, örneğin:

  • bilgileri analiz etme ve sunma
  • argümanları değerlendirmek ve oluşturmak
  • problemleri yaratıcı bir şekilde çözmek.

Aşağıdakiler dahil olmak üzere temel beceriler de değerlendirilir:

  • bilgiyi korumak
  • anahtar kavramları anlamak
  • standart yöntemler uygulamak. 

Akademik becerilere ek olarak, DP değerlendirmesi, uygun olan yerlerde uluslararası bir bakış açısı ve kültürlerarası becerileri teşvik eder.

Öğrenci sonuçları, her öğrencinin genel sıralamadaki konumuna göre değil, belirlenen standartlara göre performansa göre belirlenir.

Dış ve iç değerlendirmeyi kullanma

IB, DP’de hem dış hem de iç değerlendirmeyi kullanır.

Dış değerlendirme

Sınavlar, çoğu ders için değerlendirmenin temelini oluşturur. Bunun nedeni, yüksek düzeyde nesnellik ve güvenilirlikleridir.

İçerirler:

  • denemeler
  • yapılandırılmış problemler
  • kısa cevaplı sorular
  • veri yanıtlı sorular
  • metin yanıtlı sorular
  • vaka çalışması soruları
  • çoktan seçmeli sorular – bunlar nadiren kullanılır. 

Dahili değerlendirme

Çoğu ders için öğretmen değerlendirmesi de kullanılır. Bu içerir:

  • dillerde sözlü çalışma
  • coğrafyada saha çalışması
  • bilimlerde laboratuvar çalışması
  • matematikte araştırmalar
  • sanatsal performanslar

DP değerlendirmesi nasıl puanlanır?

DP’de, öğrenciler en yüksek 7 olmak üzere 7 ile 1 arasında değişen notlar alırlar. Öğrenciler, denedikleri her DP dersi için bir not alırlar.

Bir öğrencinin nihai diploma sonuç puanı, her ders için birleştirilmiş puanlardan oluşur. Diploma, DP çekirdeğinin üç temel unsurunun başarıyla tamamlanması dahil olmak üzere belirli minimum performans seviyelerine tabi olarak en az 24 puan alan öğrencilere verilir. 

DP çekirdeği 

Bilgi teorisi (TOK) ve genişletilmiş kompozisyon (EE) bileşenlerine bireysel notlar verilir ve toplu olarak, genel diploma puanına 3 ek puana kadar katkıda bulunabilir.

Yaratıcılık, etkinlik, hizmet (CAS) – DP çekirdeğinde kalan unsur – toplam puana katkıda bulunmaz, ancak diplomanın verilmesi için kimliği doğrulanmış katılım bir gerekliliktir.

Daha yüksek seviye ve standart seviye kursları

IB, yüksek seviye (HL) ve standart seviye (SL) kursları için aynı sayıda puan verir; bu, IB’nin çok çeşitli akademik disiplinlerde başarının önemine olan inancını yansıtır.

HL ve SL kursları kapsam bakımından farklılık gösterir ancak aynı not tanımlayıcılarına göre değerlendirilir ve HL adaylarının daha fazla bilgi, anlayış ve beceri yelpazesinde not tanımlayıcılarının çeşitli unsurlarını göstermeleri beklenir. 

İki dilli diploma almak

Dil ve Edebiyat alanında DP ders çalışmalarından seçilen iki dilde 3 veya daha yüksek bir notu tamamlayan ve alan adaylara iki dilli diploma verilir.

Dil ve edebiyat alanındaki çalışmalarda 3 veya daha yüksek bir not alan ve farklı bir dilde tamamlanan bir birey ve toplum veya bilim dalında 3 veya daha yüksek bir not alan öğrenciler de iki dilli diploma alacaklardır.

Kaynaklar: https://www.youtube.com/watch?v=sYnCgpl7UHM

abaegitim.com, www.ibo.org

Mail : info@mehmetbar.com.tr

Instagram: @mehmetbar_

edubar.mehmetbar.com.tr/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.