Öğrenciler İçin İşlerin Geleceği
Dünya Ekonomik Forumu’nun hazırladığı İşlerin Geleceği -iş liderleriyle yapılan anket sonuçları raporunu Tıp fakültesi mezunu, teknoloji iletişimcisi, öğretim görevlisi Sertaç Doğanay ve onun ekibinden takip ediyorum.
2018 raporu özetine web sitemizden göz atabilirsiniz.:http://http://egitimkocu.mehmetbar.com.tr/tr/urun/1464/konuk-yazarlar-the-future-of-jobs-reports-2018-islerin-gelecegi-raporu-2018-sertac-doganay-ve-ekibi
2020 İşlerin Geleceği Raporu da yayınlandı ve yine aynı ekip raporu çevirip, derleyip, tasarladıkları grafik ve tablo görsellerle paylaştılar.. tamamına yazınını sonundaki linkten ulaşabilirsiniz.
Kendilerine bu faydalı iş için teşekkürler.
**********
Öğrencilerle yaptığım eğitim koçluğu- üniversite ve kariyer danışmanlığı çalışmalarıma istinaden bu raporun benim ve danışanlarım için önemi anlaşılacaktır.
Ortaöğretim düzeyinde yaptığım çalışmalarda ( ders programı ve alan seçimi; sınav sistemi ve sınav hazırlığı süreci; üniversite-bölüm tercih danışmanlığı)
öğrencilerin kendi kariyer gelişimlerini anlamaları ve bu süreci yapılandırmaları için gerekli yardım/ destek/ müdehale hizmetlerini 21. yüzyıl beklentilerini gözeterek sunmaya çalışıyorum.
Bu hizmet özellikle;
danışana ve veliye hem doğru kaynaklardan bilgi aktarımı, hem kolaylaştırıcı rehberlik, hem de danışanla birlikte yapılan bir çalışma keşif ve potansiyeli ortaya çıkarma yolculuğu şeklinde gerçekleşiyor.
Dolayısıyla İşlerin Geleceği raporununun detaylarına inmeden önce bölüm- meslek- iş- kariyer kavramlarına çokkısa göz atmakta fayda görüyorum.
Bölüm
Eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama birimidir. Amaç, kapsam ve nitelik yönünden bir bütün teşkil eder, birbirini tamamlayan veya birbirine yakın anabilim ve anasanat dallarından oluşur; fakültelerin ve yüksekokullara bağlıdır.*
Meslek (Occupation)
Belli bir eğitimle kazanılan bilgi ve becerilere dayalı etkinlikler bütünüdür. Kişinin hayatını kazanmak için yaptığı, diğer insanlara yararlı bir hizmet ya da ürün sağlamaya yönelik, kuralları toplumca belirlenmiş faaliyetlerdir.**
İş (Job):
Özel bir çalışma alanındaki görevleri tanımlar. Belli bir meslek alanında sürdürülen benzer etkinlikler grubudur. **
Ø İş, mesleki bilgi ve becerilerin uygulamaya konmasıdır.
Ø Mesleği icra ederken yapılan görev ve aktivitelerdir.
Kariyer(Career)
Kariyer kavramı; bir ömür boyu yaşanan olaylar dizisi, bireyin meslek ve diğer yaşam rollerinin birbirini etkilemesi ve izlemesi sonucu oluşan genel örüntü ve gelişim çizgisinde, özellikle iş ve mesleğe ilişkin rollerinde ilerleme, duraklama ve gerilemeleri de içeren bir süreçtir.**
Rapora dönecek olursak :
Temel bulgular -öğrenciler için özetlemek gerekirse-,
- Çevrimiçi öğrenme ve eğitimin yükselişini,
- Teknolojinin benimsenmesi ve bu sebeple görevler, meslekler ve becerilerin dönüşüm geçirmesini
- işlerdeki talep edilen becerilerin değişmesini
- Bulut bilişimin benimsenmesi, büyük veri ve e-ticaret yüksek öncelikler olmaya devam etmesini
içeriyor.
Pandemi ve Sonrası İçin Öngörüler şöyle:
İşleri yönetenler iş süreçlerinin otomasyonunu (dijitalleşmesini) hızlandıracaklarını ve uzaktan çalışmanın kapsamını genişleteceklerini belirtiyor.
2025’e Kadar Benimsenmesi Muhtemel Teknolojiler Neler Olacak?
2025’e kadar benimsenecek ve kullanılacak teknolojiler arasında
– bulut bilişim,
– büyük veri analizi,
– nesnelerin interneti (IoT),
– şifreleme ve siber güvenlik,
– yapay zeka,
– metin – görüntü – ses işleme
öne çıkıyor.
Çeviri ekibi : ”Temel bazı iş fonksiyonlarının ne kadarı insanlar tarafından yürütülecek, ne kadarı makineler tarafından yapılacak sorusuna cevap olarak değerlendirebileceğimiz bu tabloyu kısaca şöyle yorumlayabiliriz: 2020 beklentisine göre 2025 beklentisini kıyasladığımızda, neredeyse tüm fonksiyonlarda işlerin yavaş yavaş veya hızla makinelere devredildiğini ve devredileceğini görüyoruz. Koordinasyon, yönetim, danışmanlık, karar verme, iletişim ve etkileşim ile ilgili fonksiyonlarınsa henüz büyük oranda insanlar tarafından üstlenileceği bir dönemde olduğumuzu söyleyebiliriz.”
”2020 İşlerin Geleceği Anketi’nde paylaşılan rakamlardan yola çıkarak 2025 yılına kadar 85 milyon işin, insanlar ve makineler arasındaki iş bölümündeki bir değişiklikle kaybolabileceği, insanlar arasındaki yeni iş bölümüne daha iyi uyarlanmış 97 milyon yeni rolünse ortaya çıkabileceği tahmin ediliyor.”
”Şekil 22’de talebin arttığı meslekler ve talebin azaldığı meslekleri görebilirsiniz.
Talebin arttığı 20 mesleğin birkaçı hariç tamamının özellikle yeni nesil teknolojilerin geliştirilmesi, uygulanması ve kullanılmasıyla ilgili olduğunu söyleyebiliriz.
Örneğin 10. sıradaki Internet of Things Specialist (Nesnelerin İnterneti Uzmanı), 2 sene önceki raporun aynı başlıklı grafiğinde bulunmuyordu. Aynı şekilde dikkat çekici bir değişiklik de, Dijital Pazarlama Uzmanlığı mesleğinin 2018’de bulunduğu 20. sıradan, 4. sıraya yükselmiş olması.
Talebin arttığı meslekler tablosunda 2018’de bulunan ama bu raporda bulunmayan İnovasyon Uzmanları – Yöneticileri mesleği ise benim için şaşırtıcı oldu, itiraf edeyim.”
”2025’e Kadar Mesleklerin Evrimi Şekil 25’te bugünün temel mesleki alanlarının gelecekte neye ve nereye evrileceğiyle ilgili öngörüleri görebilirsiniz. Bu grafik, LinkedIn Economic Graph’tan alınmış. Hızlı bir özet yapacak olursak şunların altını çizebiliriz:
Bugünün mühendislerinin önemli bir kısmı yakın gelecekte bulut bilişim alanında çalışırken, bir kısmı mühendislik alanında çalışmaya devam edecek. Bir kısmı yapay zeka ve veri alanında, bir kısmıysa ürün geliştirme alanında çalışacaklar.
Bugünün pazarlamacılarının önemli bir kısmı pazarlamada devam ederken, bir kısım içerik tarafında yollarına devam edecekler.
Bugünün bilgi teknolojisi (IT) çalışanlarının önemli bir kısmı yollarına bulut bilişim alanında devam edecekler. Önemli bir oranda da yapay zeka ve veri tarafına geçiş olacak.
İnsan kaynakları profesyonellerinin de çalışacağı alanın adı “İnsanlar ve Kültür” olarak dönüşecek gibi duruyor.”
”Şekil 27’de 2025 yılına kadar öne çıkması ve talebin artması beklenen becerilerin listesini görebilirsiniz. Hemen altında da 2018 tarihli raporun aynı bölümündeki tabloyu (2018 – 2022) görebilirsiniz.
2018 ve 2022’nin ardından 2025 tablosunda da çok farklı beceriler görmüyoruz. Tek ve önemli fark ise TEKNOLOJİ. 2018’de beceriler arasında teknoloji ile ilgili bir beceri yer almıyordu. 2022 için “Yeni Teknolojileri Dizayn Etme ve Programlama Becerisi” listeye dahil edilmişti. 2025’te buna ek olarak “Teknoloji Kullanımı, İzleme ve Kontrol” listeye dahil edildi. Bunu biraz açmak gerekirse şunları söyleyebiliriz:
Önümüzdeki 5 sene ve sonrasında yeni teknolojileri, teknoloji trendlerini takip etmek, bunları doğru yorumlamak, kullanmak ve faydaya çevirmek tüm kurumlar için kritik öneme sahip olacak. Bu beceriye sahip çalışanlara olan talep de artacak.”
Mehmet Bar
*************
*YÖK tanımlamalarından
**Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kitabından
Kaynaklar:
yok.gov.tr, sertacdoganay.com, Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı, Binnur Yeşilyaprak, mehmetbar.com.tr
2020 İşlerin geleceği raporu çeviri ve derlemenin tamamı: http://www.sertacdoganay.com/mesleklerin-islerin-gelecegi-2020-future-of-jobs/
World Economic Forum tarafından hazırlanmış raporun orjinali: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
****
Diğer serbest okuma yazıları için: http://egitimkocu.mehmetbar.com.tr/tr/urunlerimiz/178/serbest-okuma
Konuk yazar ve yazılar için: http://egitimkocu.mehmetbar.com.tr/tr/urunlerimiz/192/konuk-yazarlar
Tüm yazılar için :http://egitimkocu.mehmetbar.com.tr/tr/default.aspx
Email:
Instagram:
https://www.instagram.com/_mehmetbar_/
LinkedIn:
https://tr.linkedin.com/in/mehmet-bar-6772a3103
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UC3WsEZRLD3NcntiaheLsJ-A?view_as=subscriber
Web: