Philosophy for Children (P4C)- Çocuklar ve Topluluklar İçin Felsefe/ Deniz Alter

İstanbul Üniversitesi Felsefe mezunu çocuklar ve topluluklar için felsefe eğitimi uzmanı Deniz Alter’in sitemiz için yazdığı aydınlatıcı, merak uyandıran yazısı çin teşekkürler…

  Kaleme aldığı yazıları; çocuklardan ve düşünürlerden alıntıladığı keyifle okunan ve bir o kadar düşündürücü cümleleri; kitap tavsiyelerini ve tüm etkinlik duyurularını Deniz Hanım’ın @p4cocuk instagram sayfasından takip edebilirsiniz.

 Haftaya görüşmek üzere. Keyifli okumalar.

P4C- Çocuklar ve Topluluklar İçin Felsefe Nedir?

 Bundan 2 sene önce çocuğumun 1. Sınıfa başlayıp klasik eğitim sistemine dahil olması beni bir sorunun peşine düşürdü: “Çocuğumdaki bu yaratıcılık  ve merak yetisini  canlı tutup onun düşünen, sorular soran bu halini nasıl koruyabilirim? “

İşte bu soru beni P4C / Çocuklar ve Topluluklar İçin Felsefe pedagojisine götürdü.

 Üniversitede felsefe lisansı eğitimi almış biri olarak P4C Uzmanlık eğitimini de tamamlayarak bu alanda çalışmaya başladım.

Ezberleri bozan P4C Eğitim yöntemi 1960’lı yılların sonunda Amerika’da Felsefe Profesörü Matthew Lippmann tarafından temellendirilmiştir. Çocukların düşünme becerilerini erken çocukluk döneminde geliştirmeyi hedefleyen bu yöntem, ezberci eğitim sisteminin karşısında yer almaktadır. Doğaları gereği hayatı ve kendilerini  anlamak, anlamlandırmak isteyen çocuklar bu yöntem eşliğinde tıpkı filozoflar gibi büyük soruların peşinden gidiyorlar.

Çocuklar için Felsefe eğitim yöntemi, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iş birlikçi düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerini geliştiriyor. Aynı zamanda 21.yy becerilerini destekleyen P4C pedagojisi çocuklara bilişsel, sosyal ve iletişim alanlarında katkı sağlıyor. Düzenli olarak P4C uygulamalarına katılan çocukların problem çözme, özgüven, esneklik, neden sonuç ilişkisi kurabilme, kavramları tanıma, farkındalık ve kendini ifade etme becerilerinde artış görülüyor.

Çocuklarla nasıl felsefe yapılır?

  Anaokulu döneminden itibaren P4C eğitim yöntemini çocuklarla uygulayabiliyoruz. Bu yöntemin merkezinde bir çember etrafında bir araya gelen çocuklar bulunuyor. Uygulamalara “Kolaylaştırıcı” rehberlik ediyor.

P4C Kolaylaştırıcısı (uygulayıcısı) çocuklara felsefi alt yapısı olan bir kitabı, mitolojik  bir hikayeyi okuyor/anlatıyor. Bu  hikayeden/kitaptan/kısa filmden yola çıkarak sorduğu sorular ile çocukları düşünmeye teşvik ediyor. P4C uygulamalarında aktif olarak fikir üreten çocuklar yargılanma korkusu yaşamadan kendilerini ifade ediyorlar. Düşüncelerini temellendiriyorlar. Çocuklar bu kıymetli süreçte hem kendi hem de arkadaşlarının fikirleri üzerine düşünüp, kendi buldukları kavramlarda derinleşerek felsefi bir sorgulama yapıyorlar. Felsefe tarihi ve felsefi akımları öğrenmek yerine aktif olarak Felsefe etkinliği yapıyorlar.

Çocuklarımızın Düşünme Becerilerini Nasıl Destekleyebiliriz?

  Çocuklar ile uzun saatler boyunca evde kaldığımız Pandemi sürecinde,  düşünme becerilerini desteklemek için, öncelikle onların sorularını önemsememiz  ve ne sorduklarını fark etmemiz gerekiyor. Çocuklarımızın sorularına cevap vermemiz ve onlar adına konuşmamız düşünme becerilerinin gelişimini sekteye uğratıyor. Sorduğu soruyu ona geri yönelterek işe başlayabiliriz. 

Çocuklarla birlikte sorgulama yapmak hem çocuklara hem ebeveynlere fayda sağlıyor. Bir kitap okurken veya bir film izlerken ona önemli bulduğu şeyin ne olduğunu sormak  felsefi bir sohbetin kapısını açabilir. Hayata dair yakalayacağı -sevgi, özgürlük, paylaşım gibi- kavram üzerinde, onu belli bir kalıba sokmaya çalışmadan, yargılamadan, eleştirmeden düşünmeye motive edebilirsiniz.

  Düşünen, değerlerinin farkında olan, sorgulayan hayal kuran, merak eden çocuklar için iyi ki Felsefe var!

P4C – Çocuklar ve Topluluklar İçin Felsefe eğitim yöntemiyle ilgili bilgiler, atölyeler, çocuklar için felsefi kitap önerileri, ebeveynlerle yönelik ipuçları ve çocukların dilinden dökülenler için https://www.instagram.com/p4cocuk/ sayfasına göz atabilirsiniz.

Deniz Alter

  DENİZ ALTER – P4C EĞİTİM UZMANI

  @p4cocuk

  Deniz Alter İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünden mezun olmuştur. Pedagojik Formasyonu’nu aynı üniversiteden almıştır. Günümüzde  P4C – Çocuklar ve Topluluklar İçin Felsefe Eğitim Uzmanı olarak çocuklarla ve ebeveynlerle çalışmaktadır. Aktif olarak Çocuklarla Felsefe Atölyeleri yürütmekte ve bir dernek gönüllüsü olarak P4C uygulamaları yapmaktadır.

Konuk yazar olarak yazılarınızı gönderebilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.