endüstri, eğitim ve soru sorma sanatı

endüstri, eğitim ve soru sorma sanatı

 Dünya dönmüyor,  dönüşüyor.

 Yakın tarihimizi biz dünyalılar bilir: Teknolojiye değineceğim, Sanayide olanlardan bahsediyorum. Ne oldu,  iyi oldu, kötü oldu şahsi  fikirler saygıyla bir yana,  nesnel anlamda bir gerçek var: çok şey değişti. Çok hızlı hem.

şekil A özetliyor:

Şekil A

Devirenler Şeklini  incelediniz.  1700’lerde Suyla buharla başlayan  üretim mekanizması ; akabinde elektrik enerjisinin yardıma koşması ; sonra elektronik ve bilgi teknoljilerinin sahneyi alması yani dijital devrim; ve nihayetinde Siber-Fiziksel  Sistemler. 2020’ler. Yani 4. Endüstriyel devrim:

‘Endüstri 4.0’

 Bilgisayarlaşmada son noktamız. Yüksek teknolojimiz. Çağdaş otomasyon sistemi. Nesnelerin interneti. İnternetin hizmetleri.  Sanallaşıyor muyuz telaşı. Akıllı şeyler. Hatta bunları üreten Akıllı Fabrikalar. Aaar yuuu rediiiii? öyleyse bak Şekil-İkii.

Şekil-İki.

Daha iyi anlamamız için şiirini de yaptım:

Şekilli Şiir

Simülasyonlar var. Ve Entegrasyon.

Nesneler internetliler. Güvenlik siber.

 Bilişim Bulut bilişim.

3 D baskı Eklemeli Üretim.

Arttırılmış gerçeklikler

Büyük Veriler

 Akıllıdırlar Robotlar

Artık her yerdeler.

Z kuşağı iyi ki doğdun. 

Evet  konuya dönecek olursak: Eğitim de dönüştü.  Öğretilenler yani.

Doğal olarak bu değişimin ortaya çıkaracağı değerler bütününe, toplumsal adaptasyon gerekliliği  ortaya çıkıyor. Haydii.

 Bugünün Öğrencileri Kara Tahta Beyaz Tahta değil Akıllı Tahta kullanıyor. Klasikleri okumuyorlar  çizgi romanlara geçildi… Bilim Kurgu patladı mutant kahramanlar hortladı. Tablet ve  Bilgisayar eğitim materyalleri.  Çocuklar Programlama, Kodlama, Robotik dersleri  istiyor.  Algoritmalar, İnovasyon, Girişimcilik, Dijital okuryazarlık, Hız, Verimlilik, Esneklik… daha neler  ve de uyarlanmış işletme yönetimi gibi dersler. Yapay Zeka geride bile kaldı. Makine Öğrenme var. Peki Derin Öğrenme hakkında ne düşünürsünüz?-Şekil3-

Şekil: 3

Bugün Üniversiteye hazırlananlardan işitiyorum ne meslek istediklerini:

”Tıp, Mühendislik, Tasarım, Hukuk , Mimarlık, Tercümanlık,Doğa Bilimleri, Beşeri Bilimler, Öğretmenlik …”E ne güzel.

İyi tamam. Şimdi yakalamamız  gereken bir ‘şimdi’  ve bin gelecek de var. Bir bölüm hedefi koymak yeterli mi ? Hedefe ulaşana kadar  bölüme yabancılaşmayasın?  Yabancılık çekmemek için o işi öğrenmeye şimdiden girişmeli mi ufak ufak.  Mesela o alandaki uzmanlığın  gelecekteki halini tasavvur edebiliyor musun?   Tıpçı  arkadaş, hastalarının yeni siber-fiziksel özelliklerine göre  teşhisler ne olabilir? Sayın Psikolog geleceği birey kaldırabilecek mi, yoksa artık robot davranışlarını robotların zihinsel sorunlarını mı analiz edeceksin? Mühendisliğin geleceği  n’olcak, yeni  gezegendeki hukuksal problemlere ne demeli..?

Şu sorularla bir kendini keşif yolculuğuna başlamaya ne dersin?

Ben kimim? Nasıl biriyim? (Fiziksel-Duygusal-Sezgise-Zihinsel vb. olarak)

Şu an sahip olduklarım?  Güçlü ve zayıf yönlerim- elimdeki fırsatlar ve tehditler (Bu kısmı swot analizinden)

Değerlerim neler?( Aile yapım-Kültürüm-Bireye ve topluma bakış açım)

Gündelik hayatta ne kadar bilimsel ve analitik düşünebilirim?

Yenilikçi fikir üretimi nedir?  Yöntem ve tekniğin İnsan ilişkilerindeki yeri ne?  

Eleştirel ve yaratıcı mıyım?

Yakın Gelecekteki Yaşam ve İnsan Problemlerini tanımlayabilir miyim?

Bütün bunlar için peki şimdi ne yapabilirim?

Sor…Düşün…Kendini.

Dünya senin etrafında dönmüyor, dönüşüyor. Yakala.

Yararlanılan Kaynaklar ve Resimler Şurada:

http://www.endustri40.com

http://www.elektrikport.com

yapayzeka.ai

Bu yazıyı yazdıktan sonra şu Ted Videosuyla karşılaştım ve küçük eklentiler yaptım:

Endüstri 4.0 (D)evrimi Yolunda | 2017 | Ali Rıza Ersoy | TEDxReset

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.