endüstri, eğitim ve soru sorma sanatı
Dünya dönmüyor, dönüşüyor.
Yakın tarihimizi biz dünyalılar bilir: Teknolojiye değineceğim, Sanayide olanlardan bahsediyorum. Ne oldu, iyi oldu, kötü oldu şahsi fikirler saygıyla bir yana, nesnel anlamda bir gerçek var: çok şey değişti. Çok hızlı hem.
şekil A özetliyor:
Devirenler Şeklini incelediniz. 1700’lerde Suyla buharla başlayan üretim mekanizması ; akabinde elektrik enerjisinin yardıma koşması ; sonra elektronik ve bilgi teknoljilerinin sahneyi alması yani dijital devrim; ve nihayetinde Siber-Fiziksel Sistemler. 2020’ler. Yani 4. Endüstriyel devrim:
‘Endüstri 4.0’
Bilgisayarlaşmada son noktamız. Yüksek teknolojimiz. Çağdaş otomasyon sistemi. Nesnelerin interneti. İnternetin hizmetleri. Sanallaşıyor muyuz telaşı. Akıllı şeyler. Hatta bunları üreten Akıllı Fabrikalar. Aaar yuuu rediiiii? öyleyse bak Şekil-İkii.
Daha iyi anlamamız için şiirini de yaptım:
Şekilli Şiir
Simülasyonlar var. Ve Entegrasyon.
Nesneler internetliler. Güvenlik siber.
Bilişim Bulut bilişim.
3 D baskı Eklemeli Üretim.
Arttırılmış gerçeklikler
Büyük Veriler
Akıllıdırlar Robotlar
Artık her yerdeler.
Z kuşağı iyi ki doğdun.
Evet konuya dönecek olursak: Eğitim de dönüştü. Öğretilenler yani.
Doğal olarak bu değişimin ortaya çıkaracağı değerler bütününe, toplumsal adaptasyon gerekliliği ortaya çıkıyor. Haydii.
Bugünün Öğrencileri Kara Tahta Beyaz Tahta değil Akıllı Tahta kullanıyor. Klasikleri okumuyorlar çizgi romanlara geçildi… Bilim Kurgu patladı mutant kahramanlar hortladı. Tablet ve Bilgisayar eğitim materyalleri. Çocuklar Programlama, Kodlama, Robotik dersleri istiyor. Algoritmalar, İnovasyon, Girişimcilik, Dijital okuryazarlık, Hız, Verimlilik, Esneklik… daha neler ve de uyarlanmış işletme yönetimi gibi dersler. Yapay Zeka geride bile kaldı. Makine Öğrenme var. Peki Derin Öğrenme hakkında ne düşünürsünüz?-Şekil3-
Bugün Üniversiteye hazırlananlardan işitiyorum ne meslek istediklerini:
”Tıp, Mühendislik, Tasarım, Hukuk , Mimarlık, Tercümanlık,Doğa Bilimleri, Beşeri Bilimler, Öğretmenlik …”E ne güzel.
İyi tamam. Şimdi yakalamamız gereken bir ‘şimdi’ ve bin gelecek de var. Bir bölüm hedefi koymak yeterli mi ? Hedefe ulaşana kadar bölüme yabancılaşmayasın? Yabancılık çekmemek için o işi öğrenmeye şimdiden girişmeli mi ufak ufak. Mesela o alandaki uzmanlığın gelecekteki halini tasavvur edebiliyor musun? Tıpçı arkadaş, hastalarının yeni siber-fiziksel özelliklerine göre teşhisler ne olabilir? Sayın Psikolog geleceği birey kaldırabilecek mi, yoksa artık robot davranışlarını robotların zihinsel sorunlarını mı analiz edeceksin? Mühendisliğin geleceği n’olcak, yeni gezegendeki hukuksal problemlere ne demeli..?
Şu sorularla bir kendini keşif yolculuğuna başlamaya ne dersin?
Ben kimim? Nasıl biriyim? (Fiziksel-Duygusal-Sezgise-Zihinsel vb. olarak)
Şu an sahip olduklarım? Güçlü ve zayıf yönlerim- elimdeki fırsatlar ve tehditler (Bu kısmı swot analizinden)
Değerlerim neler?( Aile yapım-Kültürüm-Bireye ve topluma bakış açım)
Gündelik hayatta ne kadar bilimsel ve analitik düşünebilirim?
Yenilikçi fikir üretimi nedir? Yöntem ve tekniğin İnsan ilişkilerindeki yeri ne?
Eleştirel ve yaratıcı mıyım?
Yakın Gelecekteki Yaşam ve İnsan Problemlerini tanımlayabilir miyim?
Bütün bunlar için peki şimdi ne yapabilirim?
Sor…Düşün…Kendini.
Dünya senin etrafında dönmüyor, dönüşüyor. Yakala.
Yararlanılan Kaynaklar ve Resimler Şurada:
yapayzeka.ai
Bu yazıyı yazdıktan sonra şu Ted Videosuyla karşılaştım ve küçük eklentiler yaptım:
Endüstri 4.0 (D)evrimi Yolunda | 2017 | Ali Rıza Ersoy | TEDxReset