Fazla Telefon Kullanımının Sınava Hazırlanan Gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri, Çözüm ve Öneriler/ Mehmet Bar

Fazla Telefon Kullanımının Sınava Hazırlanan Gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri

Sınava hazırlık süreci, özellikle lise öğrencileri için hayati bir dönemdir. Bu dönemde öğrencilerin dikkati ve zamanını verimli kullanması büyük bir önem taşır. Ancak, dijital çağın en büyük bağlımlılıklarından biri olan akıllı telefonlar, bu verimliliği ciddi anlamda tehlikeye atabilir. Özellikle 16-18 yaş grubu arasındaki öğrenciler, telefon kullanımı nedeniyle hem akademik hem de psikolojik sorunlar yaşayabilir.

İstatistiklerle Gerçekler

  1. Günlük Kullanım Saatleri: 2023 yılında yapılan bir araştırmaya göre, 16-18 yaş arasındaki gençlerin günlük ortalama telefon kullanımı 7 saat olarak belirlendi. Bu sürenin büyük bir kısmı sosyal medya ve video izleme gibi etkinliklere harcanıyor.
  2. Akademik Performans İlişkisi: İsveç’te yapılan bir çalışma, günlük telefon kullanımı 4 saati aşan öğrencilerin, akademik performansının %30 oranında düştüğünü göstermiştir.
  3. Dikkat ve Odaklanma Problemleri: Telefon bildirimleri, öğrencilerin ders çalışma sırasında dikkatinin ortalama 11 dakikada bir bölünmesine neden oluyor. Bu, etkili öğrenme sürecini büyük ölçüede baltalıyor.

Bir Hikâye: “Ece’nin Kararı”

Ece, 17 yaşında ve bir üniversite sınavına hazırlanıyor. Ders programını düzenli bir şekilde hazırlamış olsa da, sosyal medyada geçirdiği zaman kontrol edilemez bir hal almıştı. Gününün büyük bir kısmı Instagram ve TikTok videoları izlemekle geçiyor, bu nedenle derslerine ayırdığı zaman gittikçe azalıyordu. Sınav denemelerinde hedeflediği puanlara bir türlü ulaşamayan Ece, bir gün ailesi ve rehber öğretmeniyle bu sorunu paylaştı.

Bir haftalık bir deneme süresince telefonunu sadece ders çalışma sonrası kullanma kararlılığı gösterdi. Sonuçlar etkileyiciydi; bu dönemde yaptığı denemelerdeki net sayısı %20 artıştı ve özgüveninde büyük bir iyileşme gözlemlendi.

Fazla Telefon Kullanımının Zararları

  1. Zaman Kaybı: Sosyal medya ve oyun uygulamaları, öğrencilerin fark etmeden saatlerini alabilir.
  2. Uyku Bozuklukları: Gece telefon kullanımı mavi ışık nedeniyle uyku kalitesini düşürür, bu da ertesi gün konsantrasyon problemlerine yol açar.
  3. Psikolojik Baskı: Sosyal medya, gençler üzerinde “fomo” (bir şeyi kaçırma korkusu) yaratarak kaygı seviyelerini artırabilir.

Çözümler ve Öneriler

  1. Telefon Sınırlamaları: Gün içinde belirli saatlerde telefon kullanımına izin verilmesi, bu sorunla başa çıkmak için etkili bir yöntemdir.
  2. Çalışma Ortamını Düzenleme: Ders çalışma sırasında telefonu görülmeyecek ve ulaşılamayacak bir yere koymak, odaklanmayı artırabilir.
  3. Farkındalık Programları: Telefon bağlımlılığını azaltmaya yönelik farkındalık eğitimleri, öğrencilere teknolojiyle sağlıklı bir ilişki kurmayı öğretebilir.

Adaylara Öneriler: Telefon Kullanımını Azaltmanın Yolları

  1. Uygulama Takibi Yapın: Telefon kullanım sürenizi ölçen uygulamaları yükleyerek hangi uygulamalara ne kadar zaman harcadığınızı görün ve bu süreleri sınırlandırmaya çalışın.
  2. Belirli Zaman Aralıkları Belirleyin: Gün içinde telefon kullanımı için belirli zaman dilimleri oluşturun ve bu zamanların dışına çıkmamaya özen gösterin.
  3. Bildirimleri Kapatın: Sosyal medya ve mesajlaşma uygulamalarından gelen bildirimleri kapatarak, ders çalışma sırasında dikkat dağınıklığını önleyin.
  4. Telefonu Uzak Tutun: Çalışma sırasında telefonunuzu başka bir odada bırakmak veya sessiz moda almak, odaklanmanızı artırabilir.
  5. Alternatif Aktiviteler Bulun: Boş vakitlerde sosyal medya yerine kitap okumak, yürüyüş yapmak veya bir hobiyle uğraşmak gibi alternatif aktiviteler seçin.

Son Söz

Akıllı telefonlar hayatımızı kolaylaştırsa da, kontrolsüz kullanımı özellikle sınava hazırlanan gençler için ciddi bir tehdit oluşturabilir. Bilinçli bir yaklaşımla bu tehdit, bir fırsat haline dönüştürülebilir. Gençlerin hem akademik başarısı hem de ruhsal sağlığı için teknoloji kullanımında denge sağlamak büyük bir gerekliliktir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.