Öğretmenler İçin Duygusal Bağ Kurma Yöntemleri/ Banu Kaplan Kurtoğlu

Öğretmenler İçin Duygusal Bağ Kurma Yöntemleri

vecteezy.com

Değerli öğretmen arkadaşlarım merhaba,

Mart ayından beri tüm dünya ile birlikte bizim de yaşadığımız Pandemi nedeniyle başlayan uzaktan eğitim uygulamaları eğitim ortamına birçok değişiklik getirdi. Alışmış olduğumuz yüz yüze eğitimde öğrencilerle duygusal bağ kurmakta zorlanmayan öğretmenler bile uzaktan eğitimde öğrencilerle bağ kurmakta güçlük çekti. Birçoğumuzun yeni tanıştığı uzaktan eğitim süreçleri hakkında bazı araştırmalar yapıldı. Bu araştırmalardan bir tanesi de Yankı Yazgan ve ekibinin yapmış olduğu “Pandemi sürecinde okula dönüş” araştırmasıdır. Bu araştırmanın ortaya çıkan sonuçlarında da görmekteyiz ki uzaktan eğitim söz konusu olduğunda ihtiyaç duyulan en önemli noktalar iletişim ve duygusal bağdır. Öğretmen eğitimlerimde öğretmen arkadaşlara sorduğum bir soru vardır; “bağ kurmadan öğrenme gerçekleşir mi?” bu sorunun cevabını siz de biliyorsunuz. Yüz yüze de olsa uzaktan da olsa bağ kurma ihtiyacımız her şeyin önünde gelmektedir. Bağ kurmadan öğrenme gerçekleşmez.

Bu yazımda sizlere uzaktan eğitimde öğrencilerle duygusal iletişim ve bağ kurmak için neler yapılabileceğini anlatmaya çalışacağım.

campus.digication.com

Her bireyin özel olduğunu hissetmek istediğini unutmayarak, öğrencilerin isimlerini öğrenmek ilk önceliklerimizden olmalıdır.

Onlara has özellikleri söyleyerek onların farkında olduğumuzu hissetmelerini sağlayabiliriz.

Öğrencilerin sevdiği şeyleri öğrenip, her gün derse birisinin sevdiği şarkı, şair, resim vb. ile giriş yapılabilir.

Devamsızlık yapan öğrencilerle ders dışı zamanlarda neden devamsızlık yaptıklarını öğrenmeliyiz. Bu öğrencinize “ben seninle ilgileniyorum” mesajı vermenizi sağlar.

Öğrencilerinize kendi yaş gelişimleri, kuşakları ile ilgili bilgi verebilirsiniz. Herkes kendisi hakkında bilgi almaktan hoşlanır. Ayrıca Z kuşağının becerilerine uyumlanmaya çalışan bizlerin öğrencilerden öğreneceği birçok şey olduğuna inanıyorum.

Ekran sınıflarında da yüz yüze olunan sınıflar gibi sınıf kuralları belirlemek dersin sınıf ortamını olumlu etkileyecektir.

Öğrencilerin hoşlarına giden dijital uygulamaları beraber kullanabilirsiniz.

Okul sosyal ve duygusal becerilerin geliştiği en önemli yerdir. Bu ilişkileri ekrana taşımamız hem öğrencilerin bu becerilerini gelişimini desteklememize hem de öğrencilerin derse katılımını arttırmamıza olanak sağlayacaktır.

Öğrencilere merak, tahmin soruları sorabilirsiniz. Örnek: “Bugün ne öğrenmeyi bekliyorsun?” Sorularla öğrencinin merak duygusunu harekete geçirip odaklanmasını artırabilirsiniz.

Özellikle küçük yaş çocukları ile görüntülü tanışabilirsiniz. Çocuk ailesinin, güven duyduğu kişilerin yanında iken sizlerle tanışıp, onların sizinle olan iletişiminizi görmesi, sizin ve dersler hakkında olumlu cümleleri ebeveynlerinden duyması size güvenmesini için önemli bir adım olacaktır.

Küçük ve orta çocukluk dönemindeki öğrencilere kendimizi, ellerimizi, vücudumuzu göstermeliyiz. Küçük çocuklar eğer görmezlerse elin, kolun bacağın olup olmadığını merak ederler.

teacherspayteachers.com

Duyguları Paylaşmak

Pandeminin yarattığı belirsizliğin bizlerde yarattığı korku ve kaygı halen devam ediyor. Çocukların bazılarının kendilerinin veya yakınlarının Coronavirüs olmasından duydukları endişe kaygılarını arttırıyor. Bu nedenle derslerin bir bölümü duyguların paylaşılması olabilir.

Derse her gün bir duygu oyunu oynayarak başlayabilirsiniz. Bu oyunların çok uzun sürmesine gerekte yok. Örneğin; bugün kendinizi nasıl hissediyorsunuz? Emoji ile gösterin. Emojiler çocukların hoşuna gideceği için ayrıca duygularını ifade etmeyi bilmeyen çocuklar için kolaylık sağlayıcı olurlar. Genel olarak herkes kendinden bahsetmekten de hoşlanır. Bu tür oyunlarla derse duygusal bir başlangıç yapabilirsiniz. Sadece ders başlangıcında değil, ders aralarında veya ders sonunda ödül olarak da bu oyunları kullanabilirsiniz.

Sizlerin de duygularınızı öğrencilerle paylaşmanız “ben de insanım” mesajı verir. Ancak küçük çocuklar öğretmenlerinden güven beklediği için zorlandığımız duygulardan çok detaylı bahsetmeyebiliriz.

Sınıfın yapısına göre duygularını dolaylı yollarla (oyunlarla) sorabilirsiniz. Farklı oyun örneklerini “Çocuğun duygusal zekası nasıl geliştirilir?” yazımda bulabilirsiniz.

freepik.com

Kamerasını açmayan öğrenciler ile ilgili neler yapabilir?

Öğrencilerin ekranlarının kapalı olması çok tartışılmakta. Bu konuda göz ardı etmememiz gereken noktalar var. Bazı öğrencilerimiz atılgan bazıları çekinden olabilir. Çekingen öğrencilerin bir kısmı kendini fiziksel olarak beğenmiyor olabilir. Bu öğrenciler yüz yüze eğitim sınıflarında arkaya veya sınıfın köşelerine oturarak gizlenebiliyorlardı. Ancak ekranda biz çocuğa zorla kamera açtırarak bu hakkını elinden almış oluruz. Bu konuda kendimizden yola çıkabiliriz. Görüntümüzü beğeniyor bile olsak kamerayı açtığımızda her zaman kendimizi beğenmeyebiliriz. Bu durumu gençler ve çocuklar üzerinden değerlendirirsek özellikle ergenlik döneminde kendilerini fiziksel görünüşleri üzerinden tanımladıklarını unutmayarak davranmamız onları anlamamız yolunda önemli bir adımdır. Ayrıca öğrencilerin birbirlerinin görünüşleri üzerinden zorbalık yapma davranışları uzaktan eğitim sınıflarında da devam etmektedir. Elbette sürekli kameralar kapalı olsun demiyorum. Ama kamera açmak istemeyen öğrencileri zorlamayarak, onları yavaşça ve değişik teknikler kullanarak kameralarını açmaları konusunda ilerleme sağlayabiliriz. Örnek: “Herkes kamerasını sırayla açsın birbirimizi görelim, sonra isteyen kapatabilir.” diyerek hiç olmazsa yüzlerini görebilirsiniz. Kamerasını açmayan öğrenciye onun varlığının, sınıfta, gerekli ve değerli olduğunu belirtebiliriz. Bu öğrencilerle ders dışında görüşmeler yaparak iletişimimizi güçlendirebiliriz. Bu öğrencilere küçük görevler verebilirsiniz; mikrofonları kontrol etmek gibi.

Uzaktan eğitimde yaşanan zorlanmalar yaratıcılığı geliştirdi ve kişisel becerileri ortaya çıkardı. Mart ayında İnternette dolaşan İngilizce öğretmeninin yaratıcılığını hiçbirimiz unutmayacağız J

Değerli öğretmen arkadaşlarım, akademik bilgi öncesi temel yani duygusal ihtiyaçlarla ilgilenmenin önemini unutmadan, öncelikle kendi duygusal dayanıklılığınızı koruyabileceğiniz, güvenli bir şekilde öğrencilerle bir araya geleceğiniz sağlıklı bir eğitim öğretim yılı dilerim.

Banu Kaplan Kurtoğlu

Yazar Hakkında

Banu Kaplan Kurtoğlu

Aile Danışmanı/Eğitim Uzmanı

 Ankara Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Lisans, Gazi Üniversitesi Öğretmenlik Meslek Bilgisi Yüksek Lisans, Boğaziçi Üniversitesi Öğretmen Gelişim Programından uzmanlık eğitimi aldı. Uzun yıllar Özel Eğitim Kurumlarında Rehber Öğretmenlik, ARGE, İşe alım ve Zümre Başkanlığı yaptı. Çocuk Hakları konusunda Avrupa Birliği Projesi hazırladı, Ulusal Konferanslarda sunumlar gerçekleştirdi.

 Aile bütünlüğünün sağlanması ve sağlıklı olarak devam etmesi için verdiği Duygu Odaklı Aile Danışmanlığı hizmetlerinde çiftlerin birbirleri ve çocuklarıyla olan iletişimleri ve anne baba tutumları üzerine çalışıyor.

Okullara eğitim danışmanlığı ve sosyal sorumluluk projelerinin yanı sıra; idareci, öğretmen ve diğer personele iletişim ve duygusal zeka konusunda seminer ve atölye çalışmaları yapıyor. Çocuklara Beden farkındalığı, Düşünme becerileri, Yaratıcı düşünme ve Duygusal beceri geliştirme eğitimleri veriyor.

 Güzel bir geleceğin mutlu çocuklarla; bunun da eğitimcilerin ve ebeveynlerin bilinçlendirilmesi ile olacağına inanıyor. Bu nedenle Eğitimcilere ve Ebeveynlere eğitimler veriyor ve www.annebabalaricin.com sitesinde bilgilendirme yazıları yazıyor. Temel çalışma alanı Duygusal Zeka olan Banu, Konferans, Sempozyum, Kütüphane, Festival, Anne Söyleşileri, Canlı Yayın, Veli Akademileri, Öğretmen Çalıştayları, Online platformlar gibi bir çok alanda konuşmacıdır.

Başlıca Seminer ve Eğitim Konuları;

Pozitif Aile İletişimi

Çocukların Duygusal Zekasını Nasıl Geliştirebiliriz?

Çocukları 21. Yüzyıla hazırlamak

Çocuk İhmal Ve İstismarı

Okulda Ekip Olmak

Duygu Dostu Öğretmen

Liderlik ve Duygusal Zeka

Duygusal Dayanıklılık

Tel: 0536 3448240

Web: www. annebabalaricin.com

Mail: annebabalaricin@gmail.comFacebook/İnstagram/youtube/Pinterest: @annebabalaricin @banukaplankurtoglu

Konuk yazar olarak yazılarınızı gönderebilirsiniz.

Email: 

 info@mehmetbar.com.tr

Instagram:  

https://www.instagram.com/_mehmetbar_/

LinkedIn:

https://tr.linkedin.com/in/mehmet-bar-6772a3103

Youtube: 

https://www.youtube.com/channel/UC3WsEZRLD3NcntiaheLsJ-A?view_as=subscriber

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.