Günümüzün Gerekli Yetkinliği: Anlayarak Hızlı Okuma/ Tuba Ballı Doğru

Teknolojinin özellikle yapay zekanın önemini arttırdığı ve gelecekte bütün mesleklerde başat rol oynayacağı aşikar. Fakat uzmanların da söylediği gibi bir taraftan daha da önemli olacak şey insana ait beceriler. Yapay zeka ve türevi araçlar kullanıldıkça dili kullanma becerisi, okuma anlama ve ifade etme gücü ön plana çıkacak. Bu yazı sadece okuma alışkanlığı, ders notlarının yükselmesi veya sınav başarısı yani akademik alan gelişimi için değil. Bunları içermekle birlikte sosyal, duygusal ve ekonomik olarak hayatta kalmak için çantanızda bulunması gereken bir meziyete ışık tutuyor.

İşte bu sebeplerle alanında uzman eğitmen Tuba Ballı Doğru kalemi eline aldı ve okuma anlama alanında birçok soruyu yanıtladı. Ufak bir parantez: okuma alışkanlığı kazanma alanında ben de kitap okuyan çocuk ve veli olmak başlığı altında danışmanlık görüşmeleri yapmaya devam etmekteyim.

Konuk yazarımıza teşekkür ediyor sizlere keyifli okumalar diliyoruz. Görüşmek dileğiyle.

ANLAYARAK HIZLI OKUMA İLE NASIL TANIŞTIM?

Ben alanından başarılı bir öğretmenin kızıyım. Hayatımda başarı benim için çok önemli oldu . Ortaokul ve liseyi 1995-2002 yılları arasında Mersin’de İçel Anadolu Lisesi’nde okudum. Sayısalcı bir öğrenciydim. Yazmak, problem çözmek benim için okumaya göre çok daha keyifliydi. Bu yüzden eğitim hayatımda pek kitap okumadım. Sınavlarda biyoloji hariç başarılı bir öğrenciydim. Fakat sınava girdiğimde sınavı yetiştiremedim. Hatırlıyorum, sınavdan çıktığımda çok ağlamıştım. 

Sınav başarısında üç önemli faktör vardır. Akademik bilginin yeterli olması, stresi yönetebilmek ve zamanı yönetilmek. Ben stresimi ve zamanımı yönetememişim. Hedefim çok daha büyük olmasına rağmen Fen Bilgisi Öğretmenliğini kazandım.Ders çalışmayı da üniversitede öğrendim. Bunu nereden mi anladım? Lise sınavında 13 soruda 3 net yaptığım biyolojim üniversite döneminde hep AA (en yüksek not) geldi. 

Mezun olduktan sonra da hala kitap ile çok aram olmadı. Ta ki 2010 yılında Kişisel Gelişim Eğitimleri ile tanışana dek. Anlayarak Hızlı Okuma eğitimini aldıktan sonra okumak benim için çok keyifli bir hal aldı.Detaylarda boğulan , sürekli geri dönüşler yaparak okuyan ben , artık bir çırpıda bir kitabı bitirebiliyor ve çok daha iyi konsantre olabiliyordum . Bunu öğrencilerime de öğretmeliyim dedim ve 14 yıldır bu alanda eğitim veriyorum.

Okumayı sevmeye başladıktan sonra sözel bir bölüm okudum. Sosyal Hizmet Lisans programını tamamlayıp , aile danışmanlığı, hipnoz, NLP ve daha bir çok eğitim aldım. Okumak bana çok şey kazandırdı. İnsanın kendini ve hayatı tanıma yolculuğunda en önemli rehber okumak…

Benim yaşadığım tecrübeden şu sonucu çıkarabiliriz.Sınav başarısında en önemli faktörleden biri zaman yönetimidir. 

Akademik bilginiz çok iyi olabilir ama süreyi doğru kullanmayı bilmiyorsanız başarılı olmanız imkansızdır. Çünkü sınav için belli bir süre vardır ve önemli olan o süre içerinde doğru cevabı bulabilmektir. 

Anlayarak Hızlı Okuma eğitimleri özellikle sınava hazırlanan öğrencilerin başarılarını arttırıyor. Çünkü gözler satırlar üzerinde akıyor ve tekrar geri dönüp kontrol etmek için 10-20 dakika arasında zamanları kalıyor. Tabi bu stres yönetimi açısından da çok faydalı oluyor. 4. Sınıfta bu eğitimi almayı,okumayı o yaşlarda da sevmeyi ve çok daha fazla kitapla tanışabilmeyi çok isterdim. Şu an öğrenci olan ya da benim gibi okumayı isteyip bir türlü kitabı eline alamayan herkes için gerekli bir eğitim.

BİR ÖĞRENCİ NEDEN HIZLI OKUMA EĞİTİMİ ALMALI?

 Her şeye yetişmeye çalıştığımız ama ne kadar hızlanırsak hızlanalım bir çok şeyi yakalayamadığımız şu çağda belki biraz yavaşlayıp gerçekten anı hissedebilmek ruhumuza en iyi gelecek şeylerden biri.

Geçen gün şöyle bir yazı çıktı karşıma “ Yavaşlık ile anımsama, hız ile unutma arasında gizli bir ilişki vardır. Bir şey anımsamak isteyen kimse yürüyüşünü yavaşlatır. Buna karşılık , az önce yaşadığı kötü bir olayı unutmaya çalışan kimse elinde olmadan yürüyüşünü hızlandırır. Yavaşlığın düzeyi anının yoğunluğuyla doğru orantılıdır. “ Milan Kundera/ YAVAŞLIK…

Bolca anı biriktirebilmek ve o anıyı tüm hücrelerimizde hissedebilmek için ana nefesimizle demir atmalı, bir çocuk yavaşladığında yaşamalıyız…

Fakat okumaya sıra geldiğinde ise bir öğrencinin hayatı boyunca okuyacağı binlerce sayfa olduğunu göz önünde bulundurursak ve önemli yerleri yakalamayı öğrenip , hızlıca bilgiyi beyne almanın zaman yönetimi açısından çok değerli olduğunu görürüz. 

❓HIZLI OKUMA İLE İLGİLİ MERAK EDİLEN SORULAR

1)HIZLI OKURSAM ANLAMA ORANIM DÜŞER Mİ?

📖 Okurken mutlaka bir amacımız olmalı ve bu amaç doğrultusunda okumalıyız. 

🤔Niyetimiz anlamak olmazsa hızlı da okusak, yavaş da okusak verilmek istenen mesajı alamayız. 

👀Hızlı okuma bütünsel görmemizi ve bilgileri hızlıca beynimize almamızı sağlar. 

‼️Dikkat ve konsantrasyonumuzu %50 oranında arttırır. Bu da anlamamızı daha da arttırır. 

👩‍🏫Ben çalışmalarımda anlama oranını arttıracak ekstra çalışmalar da yaptırıyorum. 

‼️‼️Tabi sonucun verimli olması için eve verilen ödevlerin düzenli yapılması çok önemli. Eğitimin her alanında olduğu gibi aile, çocuk ve öğretmen iş birliğinde mükemmel sonuçlar alabiliriz☺️🙏

2)HER KİTAP HIZLI OKUNUR MU?

📌Her kitap hızlı okunmaz.

📌Her kitap aynı hızda okunmaz.

📌Her kitabın her sayfası da aynı hızda okunmaz.

🏎️Bir kitabı okumak araba kullanmaya benzer. Nasıl yolun durumuna göre arabanın hızını ayarlıyorsak , metnin durumuna göre de okuma hızımızı ayarlarız.Bazen hızlanırız. Bazen yavaşlarız , bazen de çok hızlanırız.

‼️Bilmediğimiz kelimelerin çoğunlukta olduğu ,felsefe kitapları gibi üzerine düşünülerek okunacak kitaplar ise hızlı okunmaz.

3)HIZLI OKUMA EĞİTİMİ ALDIKTAN SONRA İSTERSEM YAVAŞ OKUYABİLİR MİYİM?

📚Bazı öğrencilerim ben yavaş okunmaktan keyif alıyorum.Hızlı okuma eğitiminden sonra ya bir daha o şekilde okuyamazsam gibi düşüncelere kapılabiliyorlar. Hızlı okuma bir tekniktir ve nasıl arabanın direksiyonu sizin kontrolünüzde ise okunanın kontrolü de sizin elinizdedir.

4)HIZLI VE ETKİN OKUMA EĞİTİMİ ALMAK BİZE NE KAZANDIRIR?

  1. Bizi okuma yanlışlarından kurtarır.
  2. Beynimizi iki yönlü kullanmamızı sağlayarak zihinsel potansiyeli artırır.
  3. Mevcut okuma hızımız en 2-3 kat ortalama 4-6 kat oranında artar.
  4. Dikkat ve konsantrasyon süremiz ortalama %50 oranında artar.
  5. Okuduğumuzu anlama – hatırlama gücümüz tatmin edici düzeye ulaşır.
  6. Okuma ve ders çalıma , dolayısıyla öğrenme daha zevkli hale dönüşür.
  7. 10-12 saatte okuduğumuz bir yazıyı 2-3 saatte bitirebilir ve okumakta daha fazla keyif alırız.
  8. Sınavlarda yetiştirememe sorunundan kurtuluruz.Sınav sorularını tekrar etmeye yeterince zamanımız kalır.
  9. Göz kasları ve görme kabiliyeti geliştiği için gözler okurken yorulmaz.
  10. Okuduğumuz yazı ya da çalıştığımız derslerde yazının konu bütünlüğünü ve ayrıntıları daha çabuk yakalarız.
  11. Gereksiz seslendirmelerden ve geri dönüşler yaparak okuma akışkanlıklarından kurtuluruz.
  12. Okunan yazının ana fikrini çabuk yakalayıp yorumlayabiliriz.
  13. Sonuncusu ve en önemlisi, her yazının aynı amaçla okunmadığını ve aynı hızda okumanında bir mantığı olmadığını anlamamızı sağlar ve böylelikle esnek okuyucu olabilmemize fırsat verir.

5)HIZLI OKUMA EĞİTİMİNDE SÜREÇ NASIL İLERLİYOR?

İlk dersimizde şu başlıklar üzerinde duruyorum.

-Okumanın önemi nedir?

-Hızlı okumanın faydaları nelerdir?

-Hızlı okuma nedir?

-Neden kitap okumalıyız?

-Kitap okumanın bize faydaları nelerdir ?

-Gözlerimizin yapısı ve bakımı

-Okumanın beyindeki iz düşümü nasıldır?

-Görme alanımız nedir?

-Nasıl algılıyoruz? 

Bunlar üzerinden sohbet ediyoruz. 

Diğer derslerde bol bol göz esnetme,görme alanını genişletme, görme çabukluğunu arttırma ve fotografik görme çalışmaları yapıyoruz.

Tabi bu çalışmaları sadece ders süresince yapmaları yeterli değildir. Evde de her gün mutlaka egzersiz ve okumalara zaman ayırmalarını istiyorum . Bir de görme alanını geliştirmek için bilgisayar programı var . Onu da yapmalarını istiyorum.

Anlayarak Hızlı Okuma eğitimlerinde hedeflerimden  biri  de öğrenciye süreli okuma becerisi kazandırmak⏳📚Eğitim sürecinde 30 dakikada her gün kaç sayfa okuduğumuzu not alırız. Böylece hem süreli okuma becerisi kazanır hem konsantrasyonumuzu arttırır hem de ilerlememizi gözlemleriz. Eğitimi alan öğrenci eğitim sonunda 100 sayfalık bir kitabı 15-90 dakika arasında okuyabilir hale geliyor⏱️.Eğitim sonuna yaklaştığımızda 100 sayfa okumalarına başlarız.

6)HIZLI OKUMA EĞİTİMİ İÇİN NE KADAR ZAMAN AYIRMALIYIM?

-Hızlı okuma eğitimleri toplam 16 ders saatidir.

-Haftada iki gün öğrenci ile buluşuyorum.

-Her ders 1.5 saat ( 2 ders saati) sürüyor.

-Eğitim süresince her gün evde egzersizlere 1 saat, okumaya yarım saat zaman ayırmaları gerekiyor.

-Eğitim bittiğinde üç hafta boyunca da günlük yarım saat egzersiz yapmalarını ve mümkünse 100 sayfa okumalarını istiyorum.

7)HER ÖĞRENCİDEN AYNI SONUÇ ALINABİLİR Mİ?

⚠️Her öğrencinin gelişimi, kelime dağarcığı,okuma geçmişi, bilgi birikimi, ailede kullanılan kelime kapasitesi, aldığı eğitim, okuma isteği, çalışma azmi birbirinden farklı olduğu için okuma gelişimi de farklı oluyor. Değerli Dr. Bahar Eriş’in de dediği gibi “HER ÇOCUK KENDİ HIZINDA İLERLER.” Ben de çocuklara her zaman şunu söylüyorum: “ Sizi birbirinizle asla yarıştırmayacağım. Herkes kendisiyle yarışacak ve kendinin en yüksek kapasitesine ulaşmaya çalışacak.”

8)HIZLI OKUMA HAYAT BOYUNCA BİZİMLE MİDİR?

Ben eğitim bittikten sonra öğrencilerimden  üç hafta daha egzersiz yapmalarını istiyorum. Tabi süre biraz daha kısalıyor. Onları bu süreçte takip ediyorum . 

Eğitimden sonrası artık ailenin ve çocuğun sorumluluğunda oluyor. Aile okuyabileceği bir ortam , imkan ve motivasyon sağlarsa çocuk da okumayı devam ettirirse bu eğitim ömür boyu onunla kalıyor ve ona değer katıyor.

9)HIZLI OKUMAK KENDİNE GÜVENİ ARTTIRIR MI?

HIZLI OKUMAK ÇOK HAVALI BİR ŞEY

Anlayarak hızlı okunanın önemi ile ilgili ailelerde ve çocuklarda bilincin çok gelişmemiş olduğunu düşünüyorum .Eğitime katılan öğrencilere “Sınıfınızda bu eğitimi alan kaç öğrenci var?” dediğimde genellikle en fazla kendileriyle birlikte 2 kişi olduğunu söylüyorlar. Bir çok çocuk akşam bilgisayarın başında vakit geçirirken bu eğitimi alan öğrenciler eğitim süresince bazı akşamlar derse katılıyor , diğer akşamlarını da egzersizlere ve okunmalara ayırıyorlar . Sonuçta okuma hızlarının babalarından , annelerinden, belki öğretmenlerinden ve tüm sınıftan fazla olduğunu görmek  özgüvenlerini çok arttırıyor. Son eğitim grubumdan bir öğrencim gözleri parıldayarak “Öğretmenim biliyor musunuz? Hızlı okuma çok havalı bir şey” dedi. Tabi ki bu duygu okuma isteğini ve kendine olan güvenini de artıyor.

Seneca “Kitapsız yaşamak, kör, sağır, dilsiz yaşamaktır.” diyor. Kitap okurken hayatı tüm duyularımızla tam hissedebileceğimizi ve kendimizi ararken kitap sayfalarında bulabileceğimizi unutmayalım. Anlayarak Hızlı Okumak bana çok şey kazandırdı. Sizlerde bu eğitimi alarak okumanıza değer katabilirsiniz.

Ebeveyn ve Çocuk Başarı Mentorü

Tuba Ballı Doğru

İletişim: 0506 742 21 68

tubaballi33@hotmail.com

@tubaballi 

Konuk yazar olarak yazılarınızı gönderebilir danışmanlık almak için iletişime geçebilirsiniz.

Mehmet Bar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.