Öğrencilerle Deprem Sonrası: Okullar ve Yapılacaklar/ Mehmet Bar

Depremden birinci derece etkilenmeyen birçok öğrenci ve eğitimci, depremin hemen ardından depremzedeler için bireysel, ailesiyle, okuluyla ya da çeşitli sivil toplum kuruluşlarıyla, gücünün yettiği ölçüde, destekte bulundu… bulunmaya devam ediyorlar, edecekler. Okullara verilen aranın ardından şimdide bu destek okullara taşınıyor.

Afetten etkilenen öğrencilerin diğer illerdeki okullara nakilleri sağlanıyor. Bu öğrenciler, normal şartlarda yeni bir ortama uyum sağlamak için gerekli beceri setine sahip olması gereken birbirinden farklı kişisel ve kültürel özelliklere sahip kişiler. Depremden etkilenmiş olup yeni bir ortama dahil olmak üstelik böylesi etki alanı geniş, ülkemizin her yanındaki insanı farklı derecelerde etkilemiş bir felaketin ardından yeni yerlerde yeni insanlarla bir araya gelmek zor bir konu.Destek gerektirir herkes için.

Milli Eğitim Bakanlığına bu destek konuda çok iş düşüyor, okullardai herkese. Bu nedenle çeşitli adımların takip edilmesi, destek, iletişim, tutum,tavır,davranışlar konusunda bilinç çok önemli. Tabii ki olayın psikolojik ve sosyal boyutundan bahsediyorum.

Psikososyal destek ile ilgili eğitimciler, sosyologlar, psikologlar uzman görüşlerini açıklıyor. Psikolojik ilk yardımın devamındaki psikososyal destek çalışmaları, yaraları sarmada ve normalleşmede katalizör görevi görecek okullara taşınıyor. Burada neler yapılabilebileceği nasıl davranmak gerektiğiyle ilgili ister istemez soru işaretleri var. MEB bununla ilgili çeşitli aşamaları içeren psikososyal destek planını açıkladı. Şuradan inceleyebilirsiniz:

Psikososyal Koordinasyon Birimi tarafından tüm illerde uygulanmak üzere MEB Deprem Sonrası Psikososyal Destek Eylem Planı:

https://www.meb.gov.tr/psikososyal-destek-eylem-plani-ve-psikososyal-destek-programlari-yayimlandi/haber/29014/tr

Ben de birkaç eğitime ve canlı yayına katıldım. Uzmanları, eğitimcileri takip ediyorum. Ve aşağıda sizlerle paylaşmak istediğim notlar ve dökümanlar var:

Biyolojik ve fiziksel ihtiyaçlarımızı karşılamak önceliklidir. Bununla beraber psikolojik iyi olma halimizi gözetmemiz gerçeğiyle karşılaşırız. Hayying Danışmanlık ekibinin dün zoom üzerinden gerçekleştirdiği, doğal afetlerde psikolojik ilk yardım eğitiminden aldığım notları kısaca paylaşmak istiyorum:

1)Hepimiz şuan depremzedeyiz. Sağlıklı iletişim ve güvenli bağ kurma ihtiyacımız var.

Travma oturmadan psikoterapi çalışmaları başlatılamaz. (6 ay kadar bir süre gereklidir) Fakat iyi olma halini destekleyecek psikolojik yardım depremin hemen ardından başlar… Neler yapabiliriz, nasıl davranabiliriz diyenler için;

*Sakin, saygılı, görünür, ulaşılabilir olun.

*Güvenliği sağlanmış yerde iletişime geçin.

*Kibarca gözlemleyin. Sakin, sabırlı, hassas, duygusal olun.

*Şefkat, merhamet ve empati içeren diyalog kurun.

*Kendinizi tanıtın.

*Endişeleri ve ihtiyaçlar öğrenin.

*Mahremiyeti, gizliliği uygun şekilde kurup, kültürel farklılıkları ve yaş grubu, cinsiyet, fiziki durum gibi değişkenleri gözeterek yaklaşımlarda bulunun.

*Uygunsuz, işlevsiz, genelleme ve kesin yargı içeren cümleler kurmayın.

*Basit somut terimlerle yavaş yavaş olumlu konuşun.

*Başa çıkmayla ilgili bilgi verin. (Derin nefes egzersizleri, pozitif noktalara odaklanmak vs.)

2) …okullar açılıyor, öğretmenlerin öğrencilerle sınıfta deprem hakkında konuşmaları gerekecek… Bu konuda, ihtiyaç duyanlara yardımcı olacak bir paylaşım yapmak istiyorum:

Sosyal Duygusal Öğrenme Akademisi ekibinin hazırladığı okulun ilk günü sınıfta öğrencilerle depremle ilgili konuşmak & öğretmen için baş etme önerileri ve faydalı birkaç link:

3) Psikososyal destek hepimiz için değerli bir konu, bu konuda yapılan paylaşımları linkedin hesabımda (https://www.linkedin.com/in/mehmet-bar-6772a3103/) yeniden yayınlıyorum. Bunlardan biri de Koç Okulu rehberlik ekibinin hazırlamış olduğu öğrenciler için kendine yardım rehberi:

Her birimizin daha yapacağı işler var. Hepimizin başı sağ olsun, hepimize geçmiş olsun.

Mehmet Bar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.